De ce sumă cumpără zilnic românii online

Scris de Gabriel Adam la 20 Jan 2017, ora 07:45

Valoarea cumpărăturilor online a depăşit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, ceea ce înseamnă că românii cheltuiesc circa 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături prin Internet, relevă un studiu GPeC.

Valoarea de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online şi nu la servicii, plăţi de facturi la utilităţi, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanţe şi călătorii etc. Dacă ar fi adăugate şi acestea, valoarea totală a achiziţiilor online ar creşte considerabil.

GPeC este, de 12 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele şi publică în fiecare an raportul oficial al pieţei româneşti de comerţ electronic.

Conform statisticilor, anul trecut s-au înregistrat 11,2 milioane de utilizatori de internet şi o rată de penetrare a internetului de 58%. Numărul utilizatorilor a crescut uşor de la 11 milioane, cât se înregistrau la finalul anului 2015. Iar rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% în 2015 la 58% în 2016.

Achiziţiile făcute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumpărăturilor online. O creştere considerabilă a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% în 2015 la 70% în 2016 – tot mai mulţi români deţinând un telefon inteligent. Drept urmare, magazinele online importante din România au înregistrat creşteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil, în detrimentul desktop-ului.

În plus, numărul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut şi el: dacă în 2015 acesta se situa între 25 şi 30%, la finalul anului trecut achiziţiile făcute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.

Însă, potrivit Consumer Report 2016 românii nu folosesc smartphone-urile prioritar pentru cumpărăturile prin Internet. Principalele activităţi online de pe dispozitivele mobile sunt, în ordine: social networking, e-mail, vizualizarea de conţinut video, browsing şi gaming.

Tendinţa trecerii pe mobil se păstrează şi pentru anul în curs, iar magazinele online româneşti şi-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile. Creşterea salariilor, scăderea TVA şi, implicit, a preţurilor au contribuit la creşterea consumului în economia românească în 2016. Acest lucru s-a reflectat şi în comerţul online. Astfel, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziţii în decursul anului trecut – în creştere faţă de 2015 când media era de 8,2 dar şi faţă de 2014 când erau efectuate 8,1 achiziţii pe an.

Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată anul precedent. De fapt, creşterile de la an la an de Black Friday sunt în media întregii industrii, fiind cuprinse între 25 şi 30%: 75 mil. euro în 2014, 100 mil. euro în 2015 şi 130 mil. euro în 2016.

Apetitul românilor pentru reduceri a determinat magazinele online să desfăşoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului 2016. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfăşoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creşteri în vânzări de aprox. 30%.

În ceea ce priveşte plăţile online prin card, volumul total înregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil faţă de 2015, respectiv aprox. 745 milioane euro comparativ cu 514 milioane euro, cât se înregistraseră în 2015, ceea ce înseamnă o creştere de 44,9%. Bilanţul se referă atât la produse tangibile, dar mai ales la servicii (facturi la utilităţi, bilete de avion, rezervări de hoteluri, vacanţe, călătorii, bilete la spectacole etc.).

Românii aleg să plătească online prin card mai ales dacă achiziţionează servicii şi mai puţin dacă este vorba de e-tail, unde procentele de plată prin card au rămas similare cu 2015, respectiv 6-7%. În continuare, metoda de plată preferată în cazul e-tail-ului rămâne plata ramburs (numerar la livrare) într-o proporţie de aprox. 90%, iar 2-3% din plăţi reprezintă alte metode de plată (ex.: online banking, micro-plăţi prin sms etc.).

Creşterea consumului din economia românească de pe parcursul anului trecut s-a resimţit şi în valoarea medie a tranzacţiilor făcute de pe cardurile Visa, valoare care a crescut de la aprox. 40 de euro în 2015 la aprox. 50 de euro în 2016.

Potrivit statisticilor Visa, românii îşi folosesc cardurile online în primul rând pentru a achita facturile la utilităţi, în al doilea rând pentru a cumpăra produse de pe Internet, iar în al treilea rând în cazul serviciilor telecom.

Din punct de vedere al numărului de magazine online, principalii jucători împreună cu GPeC estimează că acesta a rămas asemănător cu cel din 2015, respectiv aprox. 5.000 de magazine online suficient de relevante din punct de vedere trafic şi comenzi. Totuşi, cercetările arată că există peste 20.000 de website-uri pe domeniu .ro care au funcţie de „adaugă în coş”, aşadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 a rămas neschimbat faţă de 2015, fiind în această ordine: produsele din gama electro-IT&C, produsele de tip Fashion & Beauty, produsele pentru casă şi decoraţiuni, precum şi produsele destinate copiilor.

Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzacţiilor a scăzut pe aproape toate categoriile de mai sus cu o singură excepţie, respectiv produsele pentru casă şi decoraţiuni, unde valoarea medie a tranzacţiei a crescut de peste două ori. Astfel, în cazul magazinelor online cu profil home & deco, românii au cheltuit 474 de lei/tranzacţie, comparativ cu 220 de lei/tranzacţie în 2015.

Sursele cifrelor şi estimărilor de piaţă din raport sunt companiile şi studiile de piaţă 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa România. GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce din România, fiind singurul din online care se desfăşoară pe parcursul a 8 luni în fiecare an.

Mai multe articole

Reclama 300x250 Stejarelul