Conform OUG prevazuta in raportul privind sistemul 112, cartelele PrePay vor putea fi furnizate de operatorii de telefonie mobila doar in baza actului de identitate.
Aceasta masura va usura identificarea proprietarului cartelei SIM in momentul in care apeleaza numarul de urgenta 112.
„A fost realizat deja un proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea ordonantei de urgenta nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si a OUG 111/2001 privind comunicatiile electronice precum si nota de fundamentare a fost realizata. In cadrul ordonantei, veti regasi si aspectul cu cartelele PrePay. Asta a ridicat mai multe intrebari. A fost facuta o analiza pe primele 6 luni ale acestui an de catre colegii de la STS si, din cele 47,70% apeluri non-urgente efectuate in cursul celor 6 luni anul 2019, 52,86% au fost abuzive, iar 81% din cele abuzive au fost realizate de pe cartele PrePay, unde nu s-a putut identifica apelantul sau proprietarul. Deci numai cand se apeleaza numarul 112, atunci furnizorul de telefonie mobila divulga numele si datele proprietarului cartelei PrePay. Asa este prevazut in ordonanta de urgenta, care este propusa ca draft in acest raport”, a declarat Raed Arafat.
Proiectul de ordonanta de urgent, textul articolului 511:
„Art. 511
– (1) Furnizarea serviciilor de comunicatii electronice la puncte mobile, pentru care plata se face in avans, se realizeaza, in conformitate cu prevederile prezentului capitol, numai dupa ce furnizorul a colectat, prin intermediul unui formular in format fizic sau electronic, datele de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM, astfel cum sunt prevazute la art. 4 alin.(1) pct.55.
(2) Prelucrarea datelor colectate in temeiul alin. (1), este permisa pana la implinirea unui termen de cel mult 6 luni de la data incetarii furnizarii serviciului de comunicatii electronice. La implinirea termenului, datele se sterg sau, dupa caz, se distrug.
(3) Datele colectate in temeiul alin.(1) pot fi puse numai la dispozitia administratorului Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta si pot fi utilizate de catre acesta in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 28 martie 2008.
(4) Atunci cand datele cu caracter personal se colecteaza, in conformitate cu prevederile alin. (1), in format electronic, utilizatorul transmite furnizorului si o copie a documentului de identificare valid in vederea verificarii corectitudinii acestor date. Copia documentului de identificare valid se sterge sau, dupa caz, se distruge de catre furnizor la implinirea unui termen de cel mult 30 de zile de la data inceperii furnizarii serviciului.
(5) In cazul utilizatorilor finali care, la data intrarii in vigoare a dispozitiilor prezentului articol, beneficiaza de servicii de comunicatii electronice furnizate la puncte mobile, pentru care plata se face in avans, furnizorul colecteaza datele de identificare ale acestora in termen de cel mult 6 luni de la aceasta data.
(6) Dupa implinirea termenului prevazut la alin. (5), este interzisa furnizarea serviciilor de comunicatii electronice furnizate la puncte mobile, pentru care plata se face in avans, prin intermediul cartelelor SIM ai caror utilizatori nu au pus la dispozitia furnizorului datele de identificare pe care acesta are obligatia sa le colecteze in temeiul alin. (1).
(7) In cazul pierderii sau furtului cartelei SIM, in termen de 72 de ore de la data constatarii producerii evenimentului, utilizatorul informeaza furnizorul de servicii de comunicatii electronice, care are obligatia de a inceta de indata furnizarea serviciilor prin intermediul respectivei cartele SIM”.